Zorgverzekering basispakket
De basisverzekering is een wettelijk verplichte zorgverzekering
Iedereen die in Nederland woont of werkt, heeft recht op goede zorg uit het basispakket. Ons zorgstelsel is gebaseerd op solidariteit. Rijk en arm, jong en oud, gezond en ziek, in Nederland heeft iedereen toegang tot dezelfde zorg. We betalen daar allemaal aan mee, via premies en belastingen.
Het basispakket moet zorg bevatten die werkt tegen een redelijke prijs en past bij wat de patiënt nodig heeft. Tegelijkertijd is het belangrijk dat het basispakket ook in de toekomst toegankelijk blijft. Dat is waar Zorginstituut Nederland aan werkt: goede verzekerde zorg voor iedereen in Nederland, nu en in de toekomst.
De inhoud van de basisverzekering wordt vastgesteld door de overheid en is voor iedereen hetzelfde. Een zorgverzekeraar is verplicht om iedereen die zich voor de basisverzekering aanmeldt te accepteren. De gezondheidstoestand speelt geen rol bij de acceptatie.
Naast de basisverzekering kunt u een aanvullende verzekering afsluiten waarmee u zich verzekert tegen kosten van zorg die u belangrijk vindt, zoals alternatieve geneeswijzen, fysiotherapie of tandarts.
Belangrijkste data & wijzigingen 2026
Belangrijkste data
12 november 2026
Uiterlijk op deze dag moeten zorgverzekeraars de premies voor hun zorgverzekeringen bekendmaken.
31 december 2026
De uiterste datum voor het opzeggen van uw zorgverzekering.
31 januari 2027
De uiterste datum voor het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering, als u de oude uiterlijk 31 december hebt stopgezet. Uw zorgverzekering gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari 2027.
De verwachte gemiddelde basispremie stijgt met zo'n € 12,50 tot € 15,- per maand.
De gemiddelde basispremie voor de zorgverzekering in 2027 wordt naar schatting geraamd op zo'n € 169,00 tot € 175,00 per maand. Verzekeraars bepalen hun eigen tarieven per polis en maken die uiterlijk 12 november 2026 bekend. De gemiddelde maandpremie in 2026 was € 162,00 en in 2025 € 158,00.
Eigen risico
Het verplichte eigen risico gaar naar € 400,00 per jaar. In 2026 en 2025 was dat € 385,00.
Zorgtoeslag gaat omhoog
De zorgtoeslag, een financiële ondersteuning voor mensen met een laag inkomen, gaat omhoog, maar het gaat om kleine bedragen:
Maximale zorgtoeslag zonder toeslagpartner: € 140,00 per maand (was € 131,00)
Maximale zorgtoeslag met toeslagpartner: € 269,00 per maand (was € 250,00)
Zodra u 18 jaar wordt, bent u verplicht een eigen zorgverzekering af te sluiten. Vanaf dat moment kunt u ook recht hebben op zorgtoeslag. U moet de zorgtoeslag zelf aanvragen. Sluit wel eerst een zorgverzekering af. Dit kunt u al doen voordat u 18 jaar wordt. Daarna kunt u de zorgtoeslag aanvragen.
Wijzigingen in het basispakket
In 2027 veranderen enkele vergoedingen en eigen bijdragen binnen het basispakket. Welke soorten zorg onder het basispakket vallen, blijft volgens de aangekondigde wijzigingen gelijk.
Maximale vergoeding voor een haarwerk of pruik bij medische indicatie van € 497,50 naar € 571,50
Eigen bijdrage voor kraamzorg thuis van € 5,70 per uur naar € 6,00 per uur
Eigen bijdrage voor ziekenvervoer van € 134,00 per jaar naar € 140,00 per jaar
Maximale vergoeding voor logeren in plaats van ziekenvervoer van € 94,50 per nacht naar € 97,00 per nacht
Eigen bijdrage voor orthopedische of allergeenvrije schoenen, vanaf 16 jaar van € 135,00 per paar naar € 133,00 per paar
Eigen bijdrage per brillenglas bij medische indicatie van € 66,00 naar € 64,50
Ook de eigen bijdragen voor contactlenzen bij medische indicatie dalen. Het maximum voor de eigen bijdrage voor bepaalde geneesmiddelen blijft € 250 per jaar.
Toegankelijkheid van zorg
In 2027 wil het kabinet de zorg toegankelijk en betaalbaar houden. Het verplichte eigen risico stijgt van € 385,00 naar € 400,00 per jaar. Ook gaat de maximale zorgtoeslag omhoog. Zonder toeslagpartner stijgt die van € 131,00 naar € 140,00 per maand. Hoeveel zorgtoeslag u krijgt, hangt onder meer af van uw inkomen.
Welke soorten zorg onder de basisverzekering vallen, blijft in 2027 gelijk. Wel veranderen enkele vergoedingen en eigen bijdragen. Zo stijgt de maximale vergoeding voor een haarwerk of pruik bij een medische indicatie van € 497,50 naar € 571,50. De eigen bijdrage voor kraamzorg thuis gaat van € 5,70 naar € 6,00 per uur en die voor ziekenvervoer van € 134,00 naar € 140,00 per jaar.
Het kabinet investeert ook in het voorkomen van gezondheidsproblemen. Zo is er in 2027 € 25 miljoen beschikbaar voor gezondheid, welzijn en gelijke kansen. Met het programma Kansrijke Start krijgen kwetsbare gezinnen extra ondersteuning rond de zwangerschap en in de eerste levensjaren van hun kind. Daarnaast trekt het kabinet geld uit voor sport- en beweegmogelijkheden dichtbij huis.
Zorgkosten per Nederlander
Voor 2027 raamt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de uitgaven aan collectief gefinancierde zorg op gemiddeld € 7.978,00 per volwassene per jaar. Dat is € 609,00 meer dan de bijgestelde raming voor 2026 van € 7.369,00.
In dit bedrag tellen verschillende manieren mee waarop we de zorg samen betalen:
Zorgpremie en eigen betalingen. Dit zijn onder meer de premie voor uw basisverzekering, het verplichte eigen risico en eigen bijdragen voor bepaalde zorg.
Inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekering. Voor werknemers betalen werkgevers doorgaans de werkgeversheffing. Zelfstandigen en gepensioneerden betalen meestal zelf een inkomensafhankelijke bijdrage.
Premie voor langdurige zorg en bijdragen uit belastingen. Ook via de premie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) en via belastingen dragen we bij aan de financiering van de zorg.
Bij de raming houdt het ministerie onder meer rekening met hogere lonen en prijzen in de zorg. De uitsplitsing per volwassene staat in figuur 7 van de VWS-begroting voor 2027.
Vraag bij Eurozorg om een goéd advies!
Kies de juiste dekking en betaal niet te veel premie!